A importancia da perspectiva social na educación: Marcos Pérez, traballador social, docente e membro do programa RAOGAL
A incorporación plena da perspectiva social na educación representa un obxectivo sólido e fundamental para o Colexio Oficial de Traballo Social de Galicia (COTSG). Neste sentido, o COTSG insiste na crucial relevancia de sumar a profesionais do Traballo Social ao contexto escolar. Para exemplificar os beneficios deste tipo de iniciativas, no blog do COTSG entrevistamos a Marcos Pérez, traballador social de formación e cunha longa traxectoria na docencia de graos de formación profesional.
Marcos está actualmente vinculado ao programa RAOGAL, a Rede de Acompañamento e Orientación persoal e familiar de Galicia, un proxecto piloto relacionado con esta necesidade social no ámbito educativo. Neste proxecto inclúense docentes galegos, con e sen formación no ámbito social, para acompañar e orientar ao alumnado dos centros que poida estar en situación de vulnerabilidade.
Pregunta: A túa traxectoria profesional é ampla, poderías resumila?
Marcos Pérez: Son traballador social de formación, posteriormente tiven outras relacións relacionadas co traballo social. Pero, nos últimos 14 anos, adícome á docencia nos graos de formación profesional en Galicia. E dende hai 3 anos, cambiei a docencia para formar parte do programa RAOGAL, que é a rede de acompañamento e orientación persoal e familiar de Galicia
Pregunta: Poderías contarnos en que consiste este programa RAOGAL?
Marcos Pérez: RAOGAL é un proxecto piloto financiado pola Unión Europea a través dos fondos de Next Generation. Ten unha duración de 3 anos, sendo este é o último ano de implementación. Anualmente, ábrese unha convocatoria para que os centros educativos que desexen formar parte desta rede se unan, propoñendo a un profesional do centro, neste caso o meu centro propúxome a min. Este profesional constitúe a UACO, que sería a Unidade de Acompañamento de Orientación Persoal e Familiar.
O obxectivo principal é evitar que os mozos abandonen prematuramente o sistema educativo, implementando as medidas necesarias para que o alumnado non abandone. As nosas funcións están dirixidas a traballar coas familias, brindar acompañamento ao alumnado e ao profesorado, e crear as condicións adecuadas para que se cumpran estes obxectivos. Tamén colaboramos co tecido asociativo, como asociacións deportivas e culturais. En resumo, o noso traballo está tanto dentro como fóra dos centros educativos.
P: Cales son as situacións habituais coas que vos atopades?
Marcos Pérez: Son habituais as situacións de absentismo, onde os mozos non asisten regularmente á escola, o que pode estar ligado a familias en situación de vulnerabilidade social. Tamén vemos situacións de adiccións nos proxenitores, que teñen un efecto na asistencia do rapaz(a) á aula. E por suposto, abordamos tamén temas de saúde mental e prevención do suicidio.
P: Existe un perfil clásico de persoas nesta situación?
Marcos Pérez: O perfil clásico adoita ser o de mozos/as de determinados barrios ou zonas con dificultades, familias con problemas económicos, empregos precarios e falta de formación. Estes mozos adoitan estar vinculados aos servizos sociais dos concellos. Pero, contrariamente aos estereotipos, non é un perfil exclusivo. Tamén nos atopamos con rapaces que non están necesariamente nunha situación de vulnerabilidade, pero que presentan problemas de saúde mental e outras dificultades.
P: Como é o voso proceso de intervención?
Marcos Pérez: Traballamos coas necesidades dos usuarios que nos derivan os orientadores dos centros educativos. Cando chegamos a un centro educativo, analizamos todo o que se fixo previamente. Somos un recurso específico que se utiliza cando se aplicaron certas medidas sen éxito. A nosa misión é buscar recursos e, na maioría dos casos, logramos que os mozos non abandonen prematuramente o sistema educativo. O noso labor implica un acompañamento continuo e unha intervención conxunta co estudante. Ata agora, a experiencia foi positiva en termos de resultados.
P: Segundo a túa experiencia neste programa, que tipo de formación e calificación consideras necesaria para abordar as demandas que tedes?
Marcos Pérez: Un perfil óptimo sería o de profesionais con coñecementos en traballo social, xa que é esencial para manexar os recursos e traballar en colaboración cos servizos sociais nos casos que enfrontamos. E son necesarios máis perfís sociais porque actualmente temos un problema de saturación nos orientadores dos centros, que son o paso previo á intervención do noso programa.
Tamén é importante que se teña unha perspectiva máis social no sistema educativo, especialmente para atender á diversidade crecente de estudantes. As consecuencias de non atender a este punto poden ser a desigualdade no acceso á educación e o abandono prematuro. É crucial ter unha figura profesional que se enfoque nas necesidades sociais dos estudantes.
P: Por último, cando termine o programa RAOGAL, como programa experimental que é, que pensas que ocorrerá cos nenos e nenas que están a ser atendidos a través del?
Marcos Pérez: Cando o programa RAOGAL chegue ao seu fin, será necesario realizar unha avaliación para determinar o seu impacto e decidir se debe continuar. Espero que as aprendizaxes e enfoques innovadores que se desenvolveron se integren na estrutura educativa galega e que se siga traballando na prevención do abandono escolar e na atención ás necesidades dos estudantes. O programa foi un paso importante nesta dirección, pero debemos enfocarnos en buscar unha figura profesional cunha perspectiva social maior para este tipo de cometidos.
As persoas que traballan no RAOGAL como foi a súa inscripción, e dicir onde saíu a convocatoria para formar parte de dito programa?
Que requisitos se pediron?
Os ss.ss comunitarios se lles informou do programa?
Ola, bos días. Desculpa pola tardanza na contestación pero este comentario quedou traspapelado. Os traballadores de raogal son docentes, e non lle pediron ningún requisito a maiores. A coordiación cos ss.ss. comunitarios non é estructural, é persoal. Dito de outro xeito depende das persoas e non ten un procedemento oficial. Este tema é obxecto de traballo dende COTSG e foi tratado en distintas ocasións coa consellería de educación.
Un saúdo e desculpa polo erro.
Hola gustariame saber:
1. como se estableceron os criterios para acceder a dito programa
2. se houbo coordinación cos SS.SS Comunitarios, se estes estaban informacdos de dito programma..