“Os tres principios básicos do Código Deontolóxico: Dignidade, igualdade e liberdade da persoa, son para min fundamentais na práctica diaria”
Hoxe conversamos con Emma Seoane, especializada en familia e infancia e con case 20 anos de experiencia como Traballadora Social, actualmente exerce a súa actividade laboral nos Servizos Comunitarios básicos no Concello de Carral. Asemade, dedica parte do seu tempo á docencia, e como mostra disto está o curso que confeccionou para o COTSG: “Intelixencia Emocional e Deontoloxía Profesional aplicada ao Traballo Social”. Con esta entrevista pretende achegarnos a unha ferramenta esencial para o Traballo Social, o Código Deontolóxico, así como a súa relación coa intelixencia emocional na práctica cotiá da profesión.
¿Como se relacionan a teoría e a práctica en Traballo Social?
Está claro que a teoría é importante, pero tamén é verdade que bebe da práctica. Nesa dinámica cotiá de traballar con persoas é cada día unha novidade. Dispós dunha formación, dun Código Deontolóxico que che acompaña, sen embargo, cada persoa que entra no teu despacho está nunha situación totalmente distinta, polo que aí é preciso encaixar todo o aprendido xunto coa lexislación vixente para que todo en conxunción se axuste a esa persoa e a súa situación. Ademais aquí entran os nosos propios prexuízos, que seguen aí, e hai que pelexar con eles para que non afecten a intervención social. O meu mantra é: “se non conectas coa persoa usuaria ou non che cae en graza, dobre esforzo sempre”.
¿Que importancia ten a intelixencia emocional na intervención social?
Vivimos atafegados pola tecnoloxía, expandíndose de tal xeito que a persoa, en moitas ocasións, queda illada das vinculacións afectivas e das emocións, polo que precisamos poñelas enriba mesa máis que nunca. Para min, a intelixencia emocional significa adaptarse ao mundo actual pero sen deixar de lado as relacións e as emocións. Ás veces algo tan básico como a comunicación é esquecida, de feito, ocorre moito que a demanda das persoas que veñen ao teu despacho é simplemente a de falar, a de comunicarse.
¿Que achega a intelixencia emocional ao Traballo Social?
Se tes unha boa intelixencia emocional e es consciente desas emocións, podes manexar moito mellor o teu día, previndo, por exemplo, o Síndrome de Burnout. Ademais, saberemos facer unha mellor lectura das emocións da persoa usuaria, por exemplo, “hoxe está máis receptivo, vou probar a afondar naquel tema sensible…”. Poderemos ser mais asertivas, cunha mellor escoita activa e unha mellor comunicación transmitindo o que precisamos. É un xeito de explorar os nosos límites, aprendendo tamén a dicir non, sendo conscientes de que somos seres humanos e que ás veces non temos resposta para todo, mesmo detectar a nosa sobrecarga.
Para ti, ¿Cal é a importancia actual do código deontolóxico no día a día?
Serviume sempre como a base que teño encima da mesa cada día, sobre a que traballar e sobre a que construír as intervencións. Os seus tres principios básicos: Dignidade, liberdade e igualdade da persoa, son para min fundamentais na práctica diaria e ninguén deberiamos esquecelos, é o noso mínimo na intervención. Despois, é verdade que temas como a coordinación que tamén articula o código, debemos relelo cada pouco tempo porque nos costa máis. Ás veces esquecemos o que é a coordinación para ir en conxunto na mesma dirección con esa persoa, e entre todas e todos pensar, ¿cal é a vía? Sempre esa persoa é o centro do nosa intervención.
¿Que nos falta para integrar a intelixencia emocional e o código deontolóxico de xeito máis efectiva no noso día a día?
Por unha banda nos falta Formación en intelixencia emocional. Tanto nas crianzas como na propia carreira universitaria hai unha desconexión entre a teoría e a praxe, e sen embargo, a intelixencia emocional e as habilidades para intervir adquírense con esta última. Por outra banda, falta afastarnos deste perfil de traballador/a social tramitador/a, máis burocratizado, porque ao final a tramitación ocupa a maioría do tempo e non queda marxe para a intervención real, sendo aí onde está o noso valor como profesionais.
¿Como se entrelaza o código deontolóxico coa intelixencia emocional?
Se collemos e lemos o código deontolóxico, en cada un dos dereitos e deberes sacamos unha lectura dende a intelixencia emocional: o dereito da persoa a autodeterminación relacionase directamente coa escoita activa, por exemplo. O código deontolóxico ten moito de intelixencia emocional, dado que o debemos de poñer encima da mesa cada día nas intervencións. Temos un documento magnífico que forma parte do sentido común das e dos profesionais do Traballo Social, e ás veces, perdémolo de vista. A nosa parte común como profesionais debería ser o Código Deontolóxico, dado que cada persoa é diferente e temos personalidades diferentes, pero o noso prototipo de profesional márcao este código.
Como podes observar o Código Deontolóxico é unha ferramenta esencial e actual a que debemos acudir cada día, da man da intelixencia emocional faran que as nosas intervencións sexan mellores e máis humanas. Se queres obter máis coñecementos acerca destas dúas ferramentas clave para o Traballo Social, recorda que as inscricións o curso que impartirá Emma Seoane, están abertas, podes acceder aquí.